RESQL

Drodzy rodzice!

Z radością informujemy, że w naszej szkole działa system do przeciwdziałania i monitorowania przemocy rówieśniczej RESQL, który realizuje Standardy Ochrony Małoletnich.

Chcemy, aby każdy w naszej szkole czuł się bezpiecznie, dlatego postanowiliśmy wdrożyć narzędzie, które zapewni uczniom i uczennicom możliwość anonimowego zgłaszania niepokojących ich sytuacji. Dodatkowo w szkole zostali wyznaczeni i przeszkoleni nauczyciele/nauczycielki — interwenci/interwentki, którzy będą komunikować się z uczennicami/uczniami, za pomocą aplikacji, a następnie podejmować odpowiednie kroki mające na celu pomoc w rozwiązaniu zgłoszonego problemu.

W przypadku bullyingu* — przemocy rówieśniczej kluczową rolę odgrywa profilaktyka i dobra współpraca społeczności szkolnej. W ramach projektu wychowawcy otrzymali zestaw lekcji profilaktycznych na temat dynamiki klasy i przemocy rówieśniczej, które będą prowadzone w ramach zajęć wychowawczych.

Bullying to realny problem wielu uczniów i uczennic w szkołach na całym świecie. Chcemy uczyć dzieci i młodzież wzajemnej troski 
i reagowania w bezpieczny sposób na przemoc, ponieważ jej konsekwencje są poważne dla wszystkich: uczennic/uczniów doświadczających przemocy, uczennic/uczniów stosujących przemoc, 
a także świadków.

*bullying – rodzaj przemocy rówieśniczej o poważnych konsekwencjach dla osób doznających przemocy, będących osobami stosującymi przemoc oraz będących świadkami przemocy, w której silniejszy (fizycznie i/lub psychicznie) uczeń/uczennica wyrządza celowo i wielokrotnie krzywdę innemu uczniowi/uczennicy w obecności innych uczniów/uczennic.

Zasady pracy interwentek/interwentów programu RESQL

  1. Wiadomości od uczennic/uczniów są odczytywane przez interwentki/interwentów do umówionej godziny.
  2. Czas oczekiwania przez uczennicę/ucznia na odpowiedź nie powinien przekraczać 48 godzin.
  3. W przypadku wiadomości wysłanych w piątek, uczennica/uczeń otrzyma odpowiedź w kolejnym tygodniu.
  4. Autorka/autor zgłoszenia widzi w aplikacji, kto z zespołu interwenckiego odpisał na jego wiadomość. W sytuacji gdy uczeń/uczennica wolałby/wolałaby porozmawiać z innym interwentem/interwentką, może poprosić o przekierowanie swojej sprawy do innej osoby z zespołu interwenckiego.
  5. Uczeń/uczennica nie dostaje powiadomienia, że interwentka/interwent udzielił odpowiedzi. Wiadomość będzie widoczna dopiero po uruchomieniu aplikacji.

Jak zainstalować aplikację RESQL – instrukcja dla uczniów

  1. Uczniowie na swoich smartfonach instalują aplikację RESQL służącą do anonimowej komunikacji z interwentami.
  2. Wymagania minimalne dla aplikacji to system operacyjny: Android 8 lub późniejszy oraz IOS 12 lub późniejszy.
  3. Aplikacja poprosi o dostęp do kamery oraz galerii zdjęć.

Krok 1: Pobierz aplikację

  • Na ekranie smartfona przechodzimy do Play Store/ App Store

Krok 2: Wprowadź kod szkoły

  • Na pierwszym ekranie zostaniemy poproszeni o wprowadzenie unikalnego kodu szkoły.

Krok 3: Ustal i wprowadź PIN

  • Po wprowadzeniu kodu szkoły, pojawi się możliwość nadania aplikacji 4-cyfrowego kodu PIN – należy podać go dwukrotnie. Można również pominąć ten krok. Choć tego nie zalecamy.
  • Po nadaniu kodu PIN/bądź pominięciu tego kroku pojawi się informacja o zalogowaniu do ekranu

Krok 4: Korzystaj z aplikacji

  • Ekran główny aplikacji RESQL zawiera 6 podstawowych ikon w centralnej części oraz ikonę Home, Ustawienia oraz ikonkę RESQL w dolnym pasku.
  • Od tego momentu można anonimowo komunikować się z interwentami, którzy w szkole będą odpowiadać na zgłoszenia. Dla ułatwienia w aplikacji różne rodzaje przemocy mają swoje opisy.

Jak działa RESQL?

Aplikacja mobilna

Uczeń/uczennica zgłaszają niepokojącą sytuację, której byli uczestnikami lub świadkami.

  • Zgłoszenie może być anonimowe. To uczeń/uczennica decyduje, czy i w jakim zakresie ujawni dane o sobie (np. imię, klasę do której chodzi).
  • Uczeń/uczennica wybierają typ przemocy lub opisują inne niepokojące zdarzenie (przemoc relacyjna, materialna, seksualna, fizyczna, cyberprzemoc, inne).

Wymiana krótkich wiadomości tekstowych z interwentem/interwentką za pośrednictwem aplikacji.

Stacjonarny panel interwenta

Interwentka/interwent odbiera zgłoszenie i we współpracy z innymi pracownikami szkoły podejmuje odpowiednie działania.

  • Kontaktując się z uczniem/uczennicą, stara się ustalić, czego dotyczy problem i jakiego rodzaju pomoc jest potrzebna uczniowi.
  • Podejmuje interwencję. 
  • Wdraża lekcje wychowawcze.

Stacjonarny panel dyrektora

Dyrekcja szkoły monitoruje problem przemocy w szkole za pomocą stacjonarnego panelu systemu RESQL.

  • Otrzymuje raporty w formie zestawień.
  • Analizuje zdiagnozowane problemy wspólnie z radą pedagogiczną.  

Kim jesteśmy?

Zespół, który opracował zarówno aplikację, jak i materiały wspierające, składał się z badaczy psychologów i pedagogów oraz praktyków, w tym m.in. psychologów, nauczycieli, nauczycieli akademickich, szkoleniowców. Jeśli chcą Państwo poznać członków zespołu pracującego nad projektem RESQL, zapraszamy na stronę www.resql.pl.

Masz pytania odnośnie do aplikacji RESQL, jej działania lub chciałbyś dowiedzieć się więcej o działaniach antyprzemocowych w szkole? Skontaktuj się z Interwentem ze swojej szkoły!

Przewijanie do góry